Розробка уроку хімії у 7 класі
Тема:
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують
Мета: Продовжувати поглиблювати знання учнів з теми «Початкові
хімічні поняття», формувати знання про фізичні та хімічні явища, хімічні
реакції, що їх супроводжують, розвивати вміння, використовувати набутті знання,
вміння аналізувати інформацію, робити висновки та узагальнення, приділити увагу
соціальному вихованню.
Тип
уроку: комбінований.
Форми
роботи: розповідь, демонстраційні досліди,
робота з опорними схемами.
Обладнання:
мідний дріт, нагрівальний елемент, крейда; розчини хлоридної кислоти, натрій
гідроксиду, купрум (ІІ) сульфату, гранули цинку, натрій сульфат, барій хлорид;
пробірки, штатив.
Сьогодні
ми повинні згадати матеріал, вивчений у курсі «Природознавство».
•
Як називають процеси, що відбуваються в природі й у світі? (Явища)
•
Які бувають явища? (Суспільні, біологічні, фізичні та хімічні)
•
Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня. (Дощ, сніг,
вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю тощо)
(Записуємо
коротко всі запропоновані учнями явища на дошці.)
•
Спробуймо зрозуміти, до яких явищ їх віднести — суспільних, біологічних,
фізичних, хімічних чи інших?
•
А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (Ті, в яких речовина не
змінюється)
•
Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється) Повернувшись
додому з уроку хімії, учень подумав: «Як же багато навколо хімічних явищ!
Наприклад: а) іде тепло від батареї опалення; б) запалилася неонова реклама; в)
горять іменинні свічки; г) мама “гасить” соду оцтом, готуючи тісто; д) олійна
фарба висихає на повітрі; е) скисає молоко, не випите кішкою; ж) після
включення комп’ютера змінюється колір екрана; з) після додавання цукру чай стає
солодким; и) з відкритої пляшки “Фанти” виділяються бульбашки газу; к) на
цвяхах у гаражі з’являється іржа». Допоможіть учневі розібратися, які процеси
хімічні, а які фізичні.
(Усна
фронтальна робота)
III. Вивчення нового матеріалу
Звернімося
до нашої опорної схеми та заповнімо першу частину.
Інструктаж
правил техніки безпеки
Демонстрація
1
Візьмемо
шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.
•
Яке це явище? (Фізичне)
•
Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина)
Прожарюємо
дріт у полум’ї спиртівки, він почорнів.
•
Яке це явище? (Хімічне)
•
Чому? (Змінилася речовина)
Розповідь
учителя
Зміни,
що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними
реакціями.
Речовини,
що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.
Речовини,
що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Умовний
запис хімічної реакції:
Які
умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція?
•
зіткнення речовин;
•
зміна температури;
•
зміна тиску;
•
перемішування!
Розглядаємо
всі варіанти відповідей, запропоновані учнями, вибираємо правильні й записуємо
до опорної схеми.
—
А за якими ознаками можна судити про протікання хімічних реакцій? Розглянемо на
практиці.
Демонстрація
2
Візьмемо
шматочок крейди й додамо
трохи хлоридної кислоти HCl.
—
Що спостерігаємо? (Виділення газу)
Це
одна з ознак хімічної реакції. Записуємо рівняння, що описує цю хімічну
реакцію:
Газоподібну
речовину відзначаємо знаком І.
В
опорній схемі запишіть ознаку хімічної реакції — виділення газу.
Демонстрація
3
До
розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду. Випадає білий
осад.
—
Яка ознака хімічної реакції? (Випадання осаду)
Запишемо
до опорної схеми.
Умовний
запис хімічної реакції:
Демонстрація
4
До
розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну
•
Що спостерігаємо? (Розчин забарвлюється в малиновий колір) Потім по краплинах
додаємо розчин хлоридної кислоти.
•
Що спостерігаємо? (Розчин знебарвився)
•
Яка ознака хімічної реакції? (Зміна забарвлення)
Записуємо
до опорної схеми.
Записуємо
рівняння:
Демонстрація
5
До
розчину (амоній гідроксиду) по краплинах додаємо
розчин їдкого натру, з’являється запах амоніаку
—
Яка ознака реакції? (Поява запаху)
Записуємо
до опорної схеми.
Демонстрація
6. Тепловий ефект
—
Яка ознака реакції? (Виділення попелу)
Записуємо
до опорної схеми.
IV. Закріплення нового матеріалу
Демонстрація
7
До
розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо кілька гранул цинку.
—
Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Зміна забарвлення, поява червоного
нальоту)
Демонстрація
8
До
розчину купрум(ІІ) сульфату додаємо по краплинах розчин їдкого натру.
—
Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо? (Поява осаду)
Робота
із зошитом
Учні
описують ознаки хімічної реакції:
•
зміна забарвлення;
•
виділення газу;
•
виділення світла;
•
виділення тепла.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Прочитати
параграф і відповісти на запитання.
Творче
завдання. Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у
побуті, й опишіть фізичні явища, що супроводжують їх.
Немає коментарів:
Дописати коментар