З досвіду роботи



Опис вдасного досвіду роботи




Використання нетрадиційних підходів у викладанні біології


В умовах модернізації освіти головним напрямком розвитку середньої школи є підвищення якості освіти, створення умов для розвитку особистості кожного учня через вдосконалення системи викладання.
Я вважаю, що неможливо досягти успіхів у вирішенні завдань, поставлених перед учителем, без активізації пізнавальної діяльності, уваги учнів, формування та розвитку сталого пізнавального інтересу до досліджуваного матеріалу. Формування пізнавальних інтересів та активізація особистості - процеси взаємообумовлені. Пізнавальний інтерес породжує активність, але у свою чергу, підвищення активності зміцнює і поглиблює пізнавальний інтерес.
Проблема інтересу в навчанні не нова. У найрізноманітніших трактуваннях проблеми (в класичній педагогіці), головну функцію якої всі бачили в тому, щоб наблизити учня до навчання, заохотити, "зачепити" так, щоб вчення для учня стало бажаним, потребою, без задоволення якої немислиме його благополучне формування. Весь багатовіковий досвід минулого дає підставу стверджувати, що інтерес у навчанні представляє собою важливий і сприятливий фактор розвитку активності і самостійності навчання. Принцип активізації діяльності учнів у процесі навчання був і залишається одним з основних у дидактиці. Активізація навчальної діяльності є наслідком цілеспрямованих управлінських впливів і організації уроку. Будь-яка педагогічна технологія має засоби, що активізують діяльність учнів. У деяких технологіях ці кошти складають головну ідею і основу ефективності результатів. До останніх можна віднести ігрові технології. Їх використання дозволяє задовольнити вимоги до сучасного уроку: співпраця між учителем і учнями; формування соціальних компетенцій; зміна ролі вчителя на уроці як організатора пізнавальної діяльності учнів.
Гра - важливий стимул у навчанні. За допомогою гри швидше йде збудження пізнавального інтересу, тому що людині за своєю природою подобається грати. У процесі гри в дитини є можливість реалізувати свої потенційні можливості, отримати більш високу оцінку. У той же час в ході гри у школярів активізуються увага, уява, пам'ять, уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки. Гра дозволяє залучити кожного в активну роботу, в ній реалізується інтерес до перевтілення і імпровізацій, створюються особливі умови, при яких учні можуть здійснювати самостійний пошук знань.
Особливе місце у навчанні та вихованні дітей займають рольові ігри. Це своєрідна форма спільного життя дітей і дорослих, в якій діти моделюють діяльність дорослих - її сенс, завдання, норми відносин. Така гра надає певний вплив на формування особистості дитини. Л.С. Виготський зазначав унікальну особливість гри і вважав, що вона дозволяє розширити межі власного життя дитини, «уявити те, що він не бачив, може  по чужій розповіді уявити те, чого в його безпосередньому досвіді не було». Діяльнісний компонент грає важливу роль в шкільному біологічному та екологічному освіті. Саме через вміння виконувати певні дії в природі, прогнозувати наслідки своїх вчинків у навколишньому середовищі, у процесі практичної діяльності і формуються біологічні та екологічні знання.
На уроках біології використовую рольові ігри, які іноді називають іграми без правил, театральними, стихійними, вільними, самостійними. Сюжет таких ігор розгортається на очах учнів. Знання, отримані через емоційне сприйняття матеріалу, через безпосередню живу участь у процесі діяльності, через можливості багатостороннього сприйняття навчального матеріалу, засвоюються більш ефективно. Рольові ігри-проекти є основою особистісно орієнтованого навчання, одним із засобів формування в учнів досвіду творчої діяльності - важливого компонента змісту біологічної освіти.
Вивчивши методологічні основи пізнавальної діяльності учнів, я поставив перед собою завдання вирішення проблеми "Використання ігрових технологій на уроках біології". Причиною цього стало і спостереження загального зниження інтересу школярів до навчальної діяльності. Робота над цією проблемою спонукала до пошуку таких форм навчання, методів і прийомів, що дозволяють підвищити ефективність засвоєння біологічних знань, допомагають розпізнати в кожного школяра його індивідуальні особливості і на цій основі виховувати у нього прагнення до пізнання та творчості. Я переконаний, що це можливо тільки при цілісному підході до навчальної діяльності. Нетрадиційні методи і засоби є важливим засобом активізації пізнавальної діяльності, а їх застосування актуальною проблемою. При організації та здійсненні навчально-                                                         пізнавальної діяльності, стимулювання і мотивації, контролю і самоконтролю у своїй практиці використовую нетрадиційні підходи у викладанні біології: ігрові моменти по темі, пояснення з використанням віршів, кросворди, цікавий матеріал, нетрадиційні форми навчання на різних типах уроків. Наприклад, уроки формування нових знань проводжу у вигляді уроків-лекцій, семінарів, уроків-експедицій (подорожей), уроків-досліджень, навчальних конференцій (прес-конференцій). На уроках навчання умінням і навичкам використовую такі нетрадиційні форми, як уроки з рольовою грою, а на уроках повторення й узагальнення знань, закріплення умінь - ігрові: КВН, "Що? Де? Коли? ", Уроки-конкурси, уроки-змагання. На уроках перевірки та обліку знань і умінь проводжу вікторини, конкурси, біологічні диктанти, тестування, захист творчих робіт. При вивченні нового матеріалу віддаю перевагу застосуванню проблемного навчання і рольовій грі. Використання нетрадиційних методів навчання веде до активізації пізнавальної діяльності на уроках, збагачує, систематизує і закріплює знання, сприяє до їх усвідомленого застосування. Школяр стає активним, зацікавленим, рівноправним учасником навчання. У нього відбувається відхід від стандартного мислення, стереотипу дій, що дозволяє розвинути прагнення до знань, створити мотивацію до навчання. Така робота на уроці і позаурочний час має велике освітнє, виховне, а також розвиваюче значення.
При застосуванні нетрадиційних методів і прийомів навчання у дітей розвивається образне, систематичне і логічне мислення. Використання нетрадиційних підходів у викладанні біології є важливим засобом для формування особистості, гуманного ставлення до всього живого, творчого виховання і розвитку. Працюючи з проблеми "Використання ігрових технологій на уроках біології", я ставив завдання, як зробити так,  щоб важкий матеріал став більш зрозумілим і доступним для учнів, а уроки цікавішими. Вирішенню цих завдань сприяло включення нетрадиційних методів і форм навчання на різних етапах уроку. Нетрадиційні, проблемно-розвиваючі, особистісно-орієнтовані уроки припускають швидке включення учнів у пізнавальну діяльність, активізацію їх мислення через рефлексивне управління початком уроку. Вирішенню цих завдань сприяють нетрадиційні форми і методи навчання. З цією метою я використовую на уроках такі прийоми: опорні схеми, діалог, "мозковий штурм", постановка проблемних питань, і, як наступний етап, переклад їх у проблемні ситуації, ігрові моменти. Використовую на уроках і позакласній роботі таку ефективну властивість, як цікавість, яка викликає в учнів почуття подиву, загострює увагу і, впливаючи на емоції учнів, сприяє створенню у них позитивного настрою до вчення і готовності до розумової діяльності.
У ході роботи над проблемою я прийшов до такого висновку: в процесі навчання важливо передбачити такі шляхи, які були б звернені до різного рівня розвитку пізнавального інтересу учнів і знаходили опору в різних сторонах навчання: у змісті, в організації процесу діяльності (самостійна робота), у прийомах спонукання та активізації учнів. Ігри легко включаються у вже розроблену методику викладання природознавства та біології. Вони вводять учня у світ людських дій і відносин, тим самим закріплюючи норми спілкування в колективі, сприяють розвитку особистості, основ її теоретичного мислення, творчості як основи особистості школяра; збагачують знання; формують необхідні вміння. Багатопланові ігри навчає і виховного характеру дозволяють зробити ефективнішим процес навчання, виховання і розвитку школярів. На уроках природознавства в 5 класі використовую настільні ігри: ребуси, кросворди, чайнворди і т.д. Особливість настільної гри - наявність ігрового правила, у якому внутрішньо укладена ігрова задача. Вирішення ігрової задачі робить гру цікавою та приводить до певного результату. Найважливішою рисою настільної гри є цікавість, тому діти з задоволенням беруть у них участь. Настільна гра розвиває уяву, кмітливість і спостережливість. У ньому присутній елемент змагання (хто швидше, хто більше назве, хто правильніше і т.д.). В результаті діти вчаться швидко й логічно міркувати. У процесі гри школярі отримують знання, відчуваючи при цьому задоволення.
Настільна гра - один із засобів розвитку здібностей учнів, розширення їх кругозору. Настільні ігри проводжу як індивідуально, так і в ході групової, колективної роботи. Вони дають можливість диференційовано підійти до оцінки знань і здібностей учнів. В якості матеріалу для настільних ігор використовую щільний папір, картон, ілюстрації і т.д. Кросворди і ребуси, як різновид настільних ігор, виконані на шкільній дошці, аркуші ватману або на окремих картках, службовців роздатковим матеріалом. Їх можна використовувати на інтегрованих уроках, узагальнюючих, перевірки знань. Ці ігрові моменти можуть бути як одним з етапів уроку (наприклад, перевірки домашнього завдання тощо), так і сполучною ланкою, своєрідним способом перемикання з одного виду діяльності на інший.
Тематика різна.
а) Кросворд. Робиться такий добір слів, що при їх перетині можна було прочитати слово іншого значення.
I.
     1Л2 И3 С4Т5 О6П7А8 Д
     2 Іва                       8 Дуб
     7 Береза                                                
     3 Смородина
     1 Клен
     5 Ліщина
     4 Модрина             6 Липа
(Під номерами малюнки)
     Завдання: Розглянь малюнки. З яких дерев і чагарників опало листя? Впиши їх назви відповідно цифрам.

II. Тема: «Будова рослин».
По горизонталі: 1. Ця частина зростає вниз, знаходиться в грунті. 2. Ці частини ростуть на стеблах, за їх допомогою рослини харчуються і дихають.
3. Ця частина утворюється на стеблі, з нього розвивається плід.
По вертикалі: 4. Ця частина утворюється з квітки, в ньому розвиваються
насіння. 5. Ця частина росте вгору, по ньому проходять живильні речовини і вода. 6. Вони знаходяться в плодах, ними рослини розмножуються.
     451263
     Завдання: Впишіть в кросворд назви частин рослин відповідно зазначеним цифрам.

  III. Тема: «Рослини і тварини лісу».
     1 Е122 Л3 С4 П5 И6 Б7 К8 О9 Р10 А11 Про
1. Хвойне дерево - новорічна гостя.
2. Листяне дерево - медонос.
3. Хвойне дерево, листя по два в пучку, іноді по п'ять. Називають
деревом здоров'я.
4. Хвойне дерево.
5. Листяна рослина, може бути і деревом і чагарником, зростає по
берегах річок, називають «плакуча».
6. Листяне дерево, стовбур якого має білу кору.
7. Листяне дерево, листя з п'яти лопатей, схожих на розкриту
долоньку, з деревини виготовляють музичні інструменти.
8. Листяне дерево - піонер, першим заселяє вільні відкриті
простору.
9. Листяне дерево, має плоди, які висять цілими гронами. Плоди червоного кольору, ними взимку харчуються дрозди, снігурі.
10. Листяний чагарник, плоди якого «стріляють», зростає у скверах, парках.
11. Листяне дерево, зацвітає навесні до розпускання листя. Восени
листя, аж до опадання, залишаються зеленими.
     Завдання: Розгадати кросворд. Якщо ви правильно назвете рослини, то під цифрою 12 прочитаєте назва дерева, яке має міцну деревину, не піддається гниттю.

б) Ребус - це гра, в якій зашифровані слова, фраза чи цілі висловлювання. Щоб скласти і прочитати ребус, треба знати певні правила. Вчити дітей розгадувати ребус треба від простого до складного, пояснюючи правила розгадування.
ВОВК                                                                          ТЮМЕНЬ
КОЛОС - СОКІЛ                                                                  ВОЛ
ОСА                                                                            КОТ
         Ребус-прислів'я:
ЗАРЯ ДобрА порада на замітку візьми

в) Чайнворд - утворює ланцюжок найменувань предметів, рослин або
тварин, які зашифровані початковими літерами або цифрами з питаннями до них.
     
         Тема: «Людина», «Фізкультура і спорт».
     Завдання: Спробуй пройти слаломну трасу, а для цього заповни чайнворд словами: атлетика, ковзани, команда, баскетбол, гравець, тренер, робота, лижник, альпініст, каток. Якщо ти все зробив правильно, у клітинах, позначених білими і чорними прапорцями, прочитаєш назви двох олімпійських видів спорту.
Сюжетна гра. Учні виконують певні ролі, програють певний сценарій, діалог. Наприклад, діалог від імені тварин і рослин. Сюжетна гра не займає багато часу, діти з цікавістю і увагою стежать і беруть участь в ній. Форма гри може бути масовою. Наприклад, при вивченні теми «Корисні копалини», учні виступають у ролі геологів, які подорожують по рідному краю і відкривають різні корисні копалини. Потрібно назвати їх властивості, застосування, умовний знак, показати на мапі родовище даного корисних копалин.
Можна використовувати ігри екологічного характеру, коли діти виступають в ролі екологів, директорів підприємств, які вирішують екологічні проблеми.
Такі ігри сприяють поглибленню, закріплення навчального матеріалу, дозволяють встановити взаємозв'язки в природі. Активізація учнів досягається цікавим сюжетом гри, особистою участю дітей.
         Інтелектуальні ігри.
Ще більшу активність у учнів можна спостерігати при використанні спеціальних інтелектуальних ігор, які за своїм механізмом вимагають від учнів активної пізнавальної діяльності. До цієї категорії належать і так звані завдання «на кмітливість» - шаради, головоломки, викликають великий інтерес. Інтерес визначається виключно потребою людського розуму у вправі. Інтерес гри зазвичай містить в собі проблему, цим і пояснюється їх привабливість для учнів. До них можна віднести широко відомі завдання-загадки. Відгадування загадок можна вважати як процес творчий, а саму загадку - як творчу задачу.
Загадки, в яких представлено опис не найбільшого предмета або явища, а літерного (складового) складу слова, його позначає:
а) шаради - завдання, в яких потрібно розгадати задумане слово, складається з декількох частин. Кожна частина є самостійним словом. Для відгадування шаради спочатку даються ознаки окремих слів, частин, а потім дається слово, об'єднане в одне ціле, яке потрібно відгадати. Шарада завжди відгадували по частинах, це полегшує відгадування загалом.
Хто грав у пальники влітку,
Та ще «горів» при цьому,
Називав він раз-другий
Склад і перший і другий.
Якщо дощ тебе застане,
По спині затарабанили,
Щоб наскрізь ти не промок,
Розкриваєш третій склад.
Ти про цілий чув у школі
І бачив, звичайно, в полі,
Там, де лінія землі
З небом сходиться вдалині. (Горизонт)
б) метаграмми - завдання, заснована на послідовному зміні в слові однієї або декількох букв. Це найбільш легкий вид загадок, оскільки досить по призводить ознаками відгадати слово з однією з зазначених літер, щоб легко визначити і всі інші слова:
Я глибока і повноводна,
І вся країна пишається мною.
А попереду ти і додаси -
І стану птахом я лісової. (Волга - іволга)
Вирішення певної задачі у грі пов'язано з розумовою напругою, з подоланням труднощів, що привчає дитину до розумової праці. Одночасно розвивається логічне мислення. У грі діти вчаться спостерігати, порівнювати, класифікувати предмети за тими чи іншими ознаками; тренерувати пам'ять, увагу; проявляти кмітливість, винахідливість, а головне - отримують бажання до навчання.
 Ігровий і цікавий матеріал повинен бути різноманітний, мати
тісний зв'язок з досліджуваним матеріалом по темі.
Гра, можна вважати, виконує свої функції на уроці в тому випадку, якщо вона забезпечує: не тільки освоєння дитиною конкретних навчальних умінь, а й виховання у школяра вміння вчитися. Гра сприяє вільному розвитку особистості дитини в цілому, збагачує його внутрішній світ, визначає напрямок його інтересів, сприяє розвитку спостережливості, творчих здібностей, винахідливості, самоствердження, наполегливості, прагнення до успіху.
 Під час екскурсії можна провести гру: «За лісовою стежкою». Етапи можуть бути такими: «Зелений друг», «Лісова аптека», «Остроглаз», «Маленькі таємниці природи», «Бережи природу», «Бюро погоди ». (Див. додаток № 1)
Не секрет, що у віці 11-13 років у звичайній середній школі, де без будь-якого відбору навчаються всі діти, важко залучити й активізувати увагу на досліджуваному предметі всіх учнів у силу появи і прояву у них різних інтересів та інтелектуальних можливостей. Досить важко в таких умовах звичайними традиційними методами домогтися інтересу і отримати позитивний результат. Слабкі учні, як правило, байдужі до оцінок і всі їх зусилля зводяться до отримання хоча б "трійки", у той час як успішні діти прагнуть отримати більше знань, кращу оцінку, а інші проявляють явний інтерес до предмета, читаючи додаткову літературу, відвідуючи біологічні гуртки і т.д..
При всій різноманітності методичних прийомів на перший план висувається ідея розвиваючого навчання, тому виховно-освітній процес повинен всіляко сприяти розвитку інтелекту і здібностей учнів, а просто транслюється знання - не виконує функції, розвиваючої особистість. Інша справа, коли навчання і контроль здійснюється активно, наприклад, у формі гри, де освіта відбувається в процесі спілкування, змагання та взаємодопомоги, в результаті спільної, інтелектуальної роботи групи. При організації та плануванні занять з біології враховую вікові особливості учнів. У 6-8-х класах - це: допитливість, спостережливість, інтерес до динамічних процесів; бажання спілкуватися з живими об'єктами, предметно-образне мислення, швидке оволодіння вміннями і навичками, емоційна збудливість.
Сучасна система освіти надає вчителю можливість вибрати серед безлічі інноваційних методик свою, по-новому поглянути на звичні речі і власний досвід подачі інформаційної культури дієвих знань, вміння користуватися додатковими джерелами інформації. Можливо в арсеналі багатьох учителів є подібні улюблені форми уроків, але урок ніколи не можна зробити ОДНАКОВО. У свій час, перебравши багато літератури, відвідуючи уроки колег, випробувавши численні власні варіанти, я став використовувати різні форми, адаптовані до умов кабінету і загальному рівню підготовки учнів конкретного класу. Це уроки у формі змагань, ігор, засновані на розвитку творчих особливостей, що нагадують публічні форми спілкування, орієнтовані на фантазію, уяву, засновані на аналітичних методах та інші, багаторазово використовувалися, удосконалювалися.
У наш складний час життєво необхідними стають такі якості особистості, як цілеспрямованість, активність, завзятість, уміння добиватися поставлених цілей. Крім володіння та іншими позитивними якостями, бажано вміти мислити творчо, бути здатним прийняти нестандартні рішення в складних ситуаціях в будь-якій області діяльності. Такі люди завжди цінувалися і були затребувані.
Щоб дитина досяг успіху в житті, йому необхідно не тільки оволодіти знаннями, вміннями і навичками, а й розвивати нестандартне (творче) мислення. Воно необхідне для того, щоб швидко знаходити рішення в різних важких ситуаціях. Розвиваючи даний вид мислення, дитина краще адаптується в суспільстві, дивиться нетрадиційно на майбутні проблеми, легше опановує навчальним матеріалом.
Деякі вчені вважають, що творчі якості передаються у спадок від батьків до дітей і їх неможливо виховати і розвинути. Інші дослідники відзначають, що творча особистість повинна мати занадто великим комплексом якостей, тому їх цілеспрямоване виховання і розвиток у дітей і самовиховання у дорослих утруднено. Звичайно, не можна абсолютно заперечувати генетичну схильність людини до творчості. Однак для розвитку та реалізації цих здібностей необхідна цілеспрямована систематична діяльність педагогів.
Однією із стратегічних цілей освіти в школі є виховання творчої особистості, розвиток таких якостей школярів, як фантазія, уява, інтуїція, активність. Людина може уявити те, чого він насправді ніколи не бачив.
Важлива умова успішного розвитку творчого мислення учнів - наявність у них загальної культури мислення, тому навчальна діяльність на уроці спрямована насамперед на розвиток інтелектуальних вмінь учнів: умінь аналізувати, синтезувати, знаходити причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати, робити висновки, класифікувати, порівнювати ...
На уроках природознавства та біології важливо створити атмосферу інтересу до знань, прагнення шукати, досліджувати, творити, розвивати кмітливість. Тому необхідно шукати найрізноманітніші шляхи і прийоми підтримки пізнавальних інтересів учнів в будь-якому вигляді їх пізнавальної діяльності та будь-якому напрямку.





ДОДАТОК № 1
На кожному етапі команді видається картка з питаннями, а на перших трьох етапах даються ще й практичні завдання: визначити по гілочках п'ять дерев і чагарників, три лікарських рослини і т. п.
                                 «Зелений друг».
Які хвойні дерева і кущі ви знаєте?
(Ялина, сосна, модрина, ялівець.)
 Чим цінна деревина модрини?
(Стійка проти гнилі, тому застосовується для підводних споруд, в суднобудуванні, у виробництві літаків, в машинобудуванні.)
Лісники іноді називають березу нянькою ялини. Чому?
(Сходи ялини під пологом молодого березняка НЕ ​​гинуть від заморозків і від палючих променів сонця.)
Чому у сосни нижні гілки відмирають, а у ялини ні?
(Сосна - світлолюбне дерево.)
 Чому загинув ліс, коли вирубали старі дуплисті дерева?
(У дуплах старих дерев гніздяться птахи, живуть кажани, що поїдають небезпечних для лісу комах.)
 Яку роль відіграє верба для берега річки, водосховища?
(Своїми коренями верба зміцнює берег, захищає водойму від зайвого випаровування.)
 Яке дерево цвіте пізніше всіх?
ипа. Цвіте влітку.)
 Яке рослина називають північною мімозою?
ислиця. За те, що від яскравих сонячних променів, від краплі дощу листочки
складаються і «в'януть», як у мімози сором'язливої.)
 Які отруйні гриби ростуть у наших лісах?
(Бліда поганка, мухомор, несправжні опеньки, жовчний гриб)
 Їстівний чи дощовик?
(Молоді дощовики їдять.)
У який час доби слід вирушати за грибами?
(З світанком, коли гриб найміцніший, запашний.)
 Назва якої отруйної рослини лісу пов'язане з назвою птахи? Звіра?
(Вороняче око. Вовче лико.)
 Яку ягоду називають північним гранатом?
(Костяніку.)
                                «Лісова аптека».
 Ти натер ногу в дорозі. Як полегшити біль?
(Прикласти лист подорожника.)
 Свіже листя якого рослини докладають при саднах, опіках і укусі комах?
(Листя подорожника.)
 Яка болотяна рослина можна використовувати замість йоду і вати?
(Сфагнум, або торф'яний мох. Він добре вбирає кров і гній, містить дезінфікуючий речовина сфагнол.)
Яка ягода замінює лимон?
(Журавлина, містить лимонну кислоту.)
Плоди яких чагарників дуже багаті вітаміном С?
(Чорної смородини, шипшини.)
Якими лікувальними властивостями володіє мати-й-мачуха?
(Відвар з сухих квіток і листя - хороший засіб від кашлю.)
 Яку траву люблять кішки? При яких хворобах вона допомагає?
(Валеріану. Валеріанові краплі вживають при нервових розладах і безсонні.)
Які хвороби лікує красуня-берізка?
(Бруньки берези використовують як сечогінний, потогінний і жовчогінний засіб.)
 Коли слід збирати лікарську сировину?
(Коли рослинах накопичується більше поживних речовин: квіти - на початку цвітіння; листя - перед цвітінням або на початку його; коріння і кореневища - навесні і восени; кору - навесні, на початку сокоруху, коли вона добре відділяється. Збирають рослини в суху сонячну погоду, коли висохне роса).
Назвіть правила сушіння лікарської сировини.
(Сушити рослини треба під навісом, на горищі, уникаючи прямого сонячного світла, розклавши тонким шаром. Листя кладуть черешками в одну сторону. Кореневища і коріння відмивають від бруду і розрізають. Три-чотири рази на день астенія перевертають, сухі прибирають. Мох сфагнум сушать на даху навісу, на сонці).
                                   «Остроглаз»
Чим сороче гніздо відрізняється від воронячого?
(Воронье - лотком, сороче - кругле, з дахом.)
 Як по дзьобу розрізнити молодого грака і дорослого?
(У дорослої грака підстава дзьоба біла.)
Які птахи прилітають навесні раніше - стрижі чи ластівки? Чому?
(Ластівки, оскільки можуть ловити комах у землі. Високо в повітрі, де
мешкають стрижі, комахи з'являються пізніше.)
Яка птах вміло наслідує голосам багатьох птахів?
(Шпак.)
У пташенят рот яскраво-червоний або помаранчевий. Чому?
(Кричать голодні пташенята. Залучені червоним кольором (сигнал тривоги) птиці-батьки пхають корм в розкритий дзьоб.
На стовбурі берези кільцем ряд отворів. Чия робота?
(Дятел навесні пив березовий сік.) - Хто кує у зозулі? (Самец.)
 Які комахи з'являються навесні першими? Чому?
(Зеленувато-сині гренландські мухи, метелики кропив'янки, лимонниця, комарі-Толкунов, сонечка, джмелі, бджоли, мурашки. Вони зимують у дорослому стані).
 Які ягоди можна збирати навесні з-під снігу?
(Журавлину, брусницю.)
 Що означає «плач» берези навесні?
(Спуск соку. У середній смузі буває у квітні.)
 Яка трав'яниста рослина зацвітає першим? Коли?
(Мати-й-мачуха, у квітні.)
Яку рослину називають «квітка-букетик»? Чому?
(Медуніцу. Спочатку всі квітки рожеві, через кілька днів на стеблинці можна побачити блакитні, сині і фіолетові квіти. Відцвітаючи, квітки змінюють фарбування)
  Чому у берези молоді листочки клейкі?
(Смолисті речовини захищають листя від заморозків.)
 Яке значення має листопад?
(Пристосування до зимової посухи; викид непотрібних речовин з листям; захист дерева від поломок).
У яких рослин листя червоніють?
(У горобини, осики, черемшини, смородини, манжетки.)
Чому листя з гілок у верхівок дерев опадає останніми?
(Вони наймолодші, довше живуть.)
     Як називають дуб, який не скидає листя на зиму?
(Зимовий дуб.)
У яких рослин насіння забезпечені «парашутами»?
(У кульбаби, будяків, зніту, осоту, тополі, верби.)
     Які тварини допомагають поширювати насіння?
(Птахи, миші, собаки, мурахи, бурундуки.)

                           «Маленькі таємниці природи».
Влітку на траві, квітках можна побачити грудочки піни, схожі на слину. Що це таке?
(Це будиночок личинки цикадки-пенниц.Вона висмоктує сік з рослини випускає його й ніжками збиває піну, виділяючи в неї особливу клейку речовину).
 «Летять павутини над сонною стернею» ..) Поясніть це явище. Коли воно буває?
(Літаючі нитки - це павутина, на якій, розміщуючись, летять маленькі павучки. Восени.)
 Чи завжди ящірка, схоплена за хвіст, відкидає його?
(Ні, тільки у відповідь на біль).
 Яке дерево «переодягається», стаючи то сіро-сріблястим, то зеленим?
(Осина. Це тремтять її листочки. Листя осики тремтять навіть у безвітряну погоду так як черешки у них у верхній частині сильно сплющені.)
     Чому кропива «палить»?
(У волосках на листі кропиви є мурашина кислота. При дотику до шкіри кінчик волосини ламається, роблячи ранку на шкірі, рідина виливається в ранку і викликає обпікання.)
Відомо, що новонароджених зайченят зайчиха погодує і на три-чотири доби
залишає одних. Зайчата затаюються, хоча тремтять: м'язи працюють, виділяючи тепло. Чому зайченя НЕ учує ніякий звір?
(На тілі зайченя немає потових залоз - вони розташовані на підошвах лап, а лапки зайченя підбирає під себе).
     Зайчиха може приносити приплід тричі в році. Як називають зайченят кожного виводка?
(Зайчата першого виводка - «настовікі», наступні літні зайченята - «колосовики» і «травники»; осінні-листопадняки ».)
 Як називають гніздо білки?
(Гайно. Кулясте зовні гніздо замасковано листям, гілками ялини, всередині вистелено мохом травою, шерстю. У дбайливої ​​матері - білки буває від трьох до п'яти гнізд. Коли в теплому гнізді розводяться паразити білка переносить білченяти в інше гніздо. Те ж саме вона робить у момент небезпеки).
Який звір самий охайний?
(Барсук. Близько нори завжди чисто, туалет - глибокі ямки - борсук влаштовує в декількох метрах від нории. Коли ямка заповнюється, борсук зариває її й робить нову. Йдучи на полювання, він очищає шерсть від прилипнутої до неї землі, розпрямляє прим'яті в норі волоски. )
На мурашник опустився дрізд, витягнув крила в сторони і сидів кілька хвилин. Для чого?
(Отримуючи «мурашину ванну», птах звільняється від паразитів - мурахи обприскують тіло птаха мурашиною кислотою.)
     Чому яскраву Божу корівку птахи не клюють?
(Вона виділяє їдку рідину. Раз скуштувавши, птах запам'ятовує яскравого жучка.)
     Назвіть самого ненажерливого хижака планети.
(Бабка, так як за день вона з'їдає їжі в кілька разів більше, ніж важить сама)
     Чому лугову герань називають Журавельник?
(Плід з довгим відростком схожий на дзьоб журавля.)

                                «Охорона природи».
     Чому не можна руйнувати і забирати з лісу лісову підстилку?
(Лісову підстилку утворюють що лежать на поверхні грунту відмерла хвоя, листи дерев, гілки. Підстилка впливає на ріст рослин, молодих сходів, створює сприятливі умови для життя землерийок, личинок комах і оберігає коріння рослин від заморозків, від спеки.)
Знайшов грибник один боровик, а розрив навколо весь мох і підстилку, вишукуючи дрібні грибочки. Якої шкоди він завдав природі?
(Такий «грибник» погубив грибницю, вік якої, може бути, 300-500 років.)

 Нагадайте правила збору грибів.
(Не розривати мох, не порушувати грибницю. Гриб зрізати ножем або викручувати, ямку засипати землею і прикрити мохом. Чи не збирати незнайомих і старих грибів, не чіпати отруйних? Ними лікуються лосі та інші тварини).
 Чому не в кожному лісі ростуть лишайники?
(Лишайники ростуть лише там, де чисте повітря.)
 Чому особливо навесні і на початку літа не можна шуміти в лісі, включати магнітофони, розпалювати багаття?
(Шум, запах диму лякають лісових мешканців, змушують птахів кидати гнізда, звірів шукати затишні місця).
 Ви побачили гніздо птаха. Як зберегти його?
(Не витоптувати траву у гнізда, якщо воно на землі, не чіпати яйця руками, не брати в руки пташенят).
Вилетіли з гнізда пташенят називають слетками. Чому не можна відносити їх додому?
(Птахи вчать їх шукати їжу, захищатися від ворогів.
 Чому до весняного джмеля потрібно ставитися особливо дбайливо.
(Зимують у джмелів тільки самки, що дають потомство.)
 Які причини лісових пожеж?
(Незагашений багаття, недопалок, блискавка.)
 Як правильно розпалити багаття?
Вирити місце подалі від дерев, зняти дерен і покласти під кущ подалі від вогню. Коли багаття вже буде не потрібне - залитий водою, прибрати сажки, укласти дерен назад і добре полити).
Яке полювання дозволяється в лісі в будь-який час року?
(Фотоохота.)

                                 «Бюро погоди».
     Яка буде погода?
Риба не клює - вона сита.
Бджоли сидять у вулику і голосно гудуть.
Мурахи не поспішають на роботу, закриті всі ходи.
Опускаються головки червоної конюшини, складаються волохаті листочки.
Всі квіти на лузі сильно пахнуть, пахнуть квіти бузку, жасмину, жовтої акації.
Ластівки літають над самою землею, кричать кулики.
Кури купаються в пилу, горобці нахохлились.
Біля квітів жовтої акації паморочиться багато комах.
Кріт нагрібає високі горбки.
Кульбаба складає свою пухнасту парасольку.
(Все це ознаки погіршення погоди.)

Яка буде погода?
Рано прокидаються мухи, ледве світло вилітають з вуликів бджоли.
Ластівки і стрижі літають високо.
Комарі-Толкунов товчуться стовпом.
Пізно ввечері сильно тріщать коники.
Сонечко, взята на руку, швидко злітає.
Соловей співає всю ніч.
Птахи весело співають.
Розкрито квітки латаття.
Голуби разворковалісь.
Павук посилено плете мережі. (До сухої погоди.)
                       (Все це ознаки гарної погоди.



















                                                       ДОДАТОК № 2
               Позакласний захід з біології
Цілі:
Актуалізація і систематизація знань учнів з біології та екології;
Розвиток уявлень про нерозривний зв'язок природи і людини;
Розвиток інтересу до вивчення біології.
Хід свята:
Ведучий. Добрий день, дорогі учасники та гості! Ми зібралися з вами на свято Знань і Успіху! Доброго і хорошого настрою!
Далі запитання та завдання пропонуються всім, відповідають ті, хто встиг першим.
I тур. Рослини
1. Питання - Відповідь

1. Слід білого людини?                                              Подорожник
2. Сушений виноград без кісточок?                          Кишмиш
3. Символ Росії?                                                          Береза
4. Медове дерево?                                                       Липа
5. Чортове яблуко?                                                      Картопля
6. Дитяча цукерка і рослина?                                     Ірис, барбарис
7. Гриб і олійна рослина?                                           Рижик
8. Людини-корінь?                                                     Женьшень
9. Самий швидко злак?                                              Бамбук
10. Чи всі тополі пушатся?                                        Чоловічі НЕ пушатся
11. Яка рослина дає кращий мед?                             Липа
12. Соком яких рослин виводять бородавки?        Чистотіл, росичка круглолиста
13. Деревина якого дерева використовується в кораблебудування? Сосни
14. Чому від пожежі і вітру ялина страждає більше, ніж сосна? У ялини корені розташовані поверхнево, а у сосни стрижнева коренева система, глибоко йде в грунт.
15. Чому листя з верхівок дерев опадає останніми? Наймолодші
16. Банан - дерево?                                                       Ні, трава
17. Водяна чума чи ...?                                                 Елодея
18. Найсолодший злак?                                               Цукровий очерет
19. Ця рослина годує, лікує, карає.                            Кропива

2. Увага! Чорний ящик!
У "чорному ящику" лежить плід, що вживається у свіжому вигляді, сушеному і моченому. Цей плід належить до рослин класу дводольних. Дикі предки його ростуть на Кавказі, в Середній Азії. Рослина – перехресне запилення, морозостійка, витримує морози до мінус 30 С. Плоди містять багато вітамінів, а також речовини, які виводять з організму - отруйні важкі метали. Плоди збагачують кров залізом. Про який плоді йдеться? (Про яблука)

3. Що перед вами?
№ 1. Перед вами картопля, цибуля, морква. Що об'єднує їх? Хто в цій компанії зайвий?
(Об'єднує: органи рослин, у яких накопичуються запаси поживних речовин. Зайва морква - це коренеплід. Картопля, цибуля - видозмінені підземні пагони).
№ 2. Улюблена каша. Як називають продукти, які поставили перед вами? З яких рослин їх отримують? До якої родини належать ці рослини?
(Крупи. Манна - з пшениці, геркулес - з вівса, пшоно - з проса. Відносяться до сімейства злаків).

4. Увага! Чорний ящик!
Смачні, соковиті, пахнуть свіжістю ... Хто не любить ці ягоди! Вітамінні салати, тамує спрагу окрошка, м'ясні та рибні страви - будь-якої страви вони надають апетитний вигляд. Яка ж ягода лежить в "чорному ящику"? (Огірок, його плід - ягода).

5. Хто більше назве ознак?
Перед вами гербарій білої акації, черемхи. Що спільного у цих рослин? Назвіть не менше 5 ознак.
(Багаторічні, квітки білі, суцвіття - кисть, сильний запах, запилюються комахами.)
Музична пауза.
За 1-2 хвилини згадайте і придумайте 1 куплет пісні, в якій згадуються рослини. (Вболівальники допомагають.)

II тур. Екологія
Ведучий.
Моя планета - людський будинок.
Ну як їй жити під димним ковпаком,
Де стічна канава - ОКЕАН,
Де вся природа спіймана в капкан,
Де місця немає ні лелеці, ні лева,
Де стогнуть трави: більше не можу!

Завдання 1.
1. Його роблять з піску.
2. Найчастіше воно прозоре.
3. Коли падає, воно розбивається.
4. Якщо його нагріти, воно стає тягучим, як тісто.
5. Кинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі, гинуть трави, чагарники, дерева. (Скло)

Завдання 2.
1. Цього майже не видно.
2. Цього дуже багато в промисловому місті, де працюють фабрики і заводи.
3. Від цього у людей буває астма, бронхіт, рак.
4. Це можуть зібрати на свої листя зелені рослини.
5. У місті, де цього дуже багато, не ростуть лишайники.
(Газоподібні відходи)

Завдання 3.
1. Це те, без чого вже не можемо прожити.
2. Цим користуємося щодня.
3. Коли це потрапляє у воду, то утвориться багато піни.
4. Це вбиває рибу у воді, а рослини на землі і в воді.
5. За допомогою цього все стає чистішим.
(СМЗ - синтетичні миючі засоби)

Завдання 4. Закінчите фрази:
- Якщо є садова ділянка, використовуй харчові відходи для ... (приготування добрив, компосту).
- Одяг, який ти вже не носиш можна ... (віддати нужденним).

III тур. Домашні заготовки
З'явилися: намиста і намиста, "торти" з фруктів - красиві лебеді, салати з овочів.

Підведення підсумків

Використана література:

Науково-методичний журнал «Біологія в школі» № лютого 2008
1.     Газета «Біологія» ВД Перше вересня № 18 2009
2.     Збірка «Майстерня вчителя біології» авт. Попова Л.А.
Москва «ВАКО» 2009

3.     «Екологічне виховання в школі» авт. І.Г. Норенко Волгоград «Вчитель»

Немає коментарів:

Дописати коментар