Олімпіади та конкурси


# Біологія

biologia[1]Всеукраїнська учнівська олімпіада з біології  проводиться щороку серед учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів. Олімпіада відбувається в 4 етапи:
І-й етап (шкільний рівень),
ІІ-й етап (районний рівень),
ІІІ-й етап (міський рівень),
IV-й етап (всеукраїнський рівень).





Завдання для II етапу Всеукраїнської олімпіади з біології (2015- 2016 н. р.)

Тестування ЗНО 2015 з біології
Тестування ЗНО 2015 з біології
Скачати завдання
Завдання для II етапу
Всеукраїнської олімпіади з біології (2015- 2016 н. р.)
8 клас
                                                                                                          Правильна відповідь – 1 бал
  1. Сформулюйте визначення: соруси, гаметофіт, анемохорія, андроцей, ксилема,
мезоглея,  протистологія, параподії,  міксоцель, мірмекогамія.

Тест А                                                                            Правильна відповідь – 1 бал
  1. Гриби вивчає біологічна наука:
А  цитологія;
Б  альгологія;
В  мікологія;
Г  екологія.
  1. Паразитичним організмом є:
А  трюфель;
Б  дріжджі;
В  фітофтора;
Г  зморшки.
  1. До відділу Бурі водорості належить:
А  навікула;
Б  ламінарія;
В  спірогіра;
Г  хлорела.
  1. Процес, при якому рослина поглинає кисень і виділяє вуглекислий газ:
А  ріст;
Б  розмноження;
В  фотосинтез;
Г  дихання.
  1. Вкажіть тип, до якого типу належить клас Стьожкові:
А   Круглі черви;
Б  Плоскі черви;
В  Кільчасті черви;
Г  Кишковопорожнинні.
  1. Вусики відсутні у:
А  рака;
Б  сарани;
В  дафнії;
Г  павука.
  1. Ехінокок належить до класу:
А  Сисуни;
Б  Сцифоїдні;
В  Стьожкові;
Г  Малощетинкові.
  1. Для горіха волоського характерний плід:
А  кістянка;
Б  коробочка;
В  горіх;
Г супліддя.
  1. Гусінь шовковичного шовкопряда годують листками рослини, яка для людини теж є їстівною. Вкажіть, які частини цієї рослини вживає в їжу людина:
А  плоди;
Б  бруньки;
В  супліддя;
Г  насіння.
  1. До кільчастих червів не належить:
А  волосоголовець;
Б  п’явка;
В  нереїс;
Г  піскожил.
Тест Б                                                        Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Вкажіть правильні відповіді
  1. Які з перелічених пар належать до однієї родини:
А  мигдаль і арахіс;
Б  нагідки і  волошка ;
В  лілія і троянда;
Г  перець і баклажан.
  1. Плід кістянку мають:
А персик і вишня;          В  горіх і мигдаль;
Б  айва  і груша;             Г  малина і ожина.
  1. Виберіть вториннопорожнинних тварин:
А  беззубка;                     Д  краб;
Б  п’явка;                          Е  піскожил;
В  аурелія;                        Є  гострик.
Г  дощовий черв’як;
  1. Чим відрізняється щитник чоловічий від зозулиного льону?
А  листки лінійно-ланцетні;
Б   переважає спорофіт;
В  спора проростає у протонему;
Г   спорангії зібрані у соруси;
Д   спори проростають у двостатевий гаметофіт;
Е   спорогон складається з ніжки, коробочки, гаусторії;
Є   переважає гаметофіт;
Ж  пагони видозмінені на кореневища.
  1. Назвіть характерні ознаки типу Кишковопорожнинні:
А  первинна порожнина тіла;
Б  наявність проміжних клітин;
В  тришаровість;
Г   драглисте тіло;
Д  двошаровість;
Е  двобічна симетрія тіла;
Є  проміжки між клітинами заповнені паренхімою;
Ж  нервова система дифузна.

Тест В                                                         Кожна правильна відповідь – 1 бал
  1. Встановіть відповідність між назвами плодів та рослинами, що їх мають :
  2. ягода А  мак
  3. стручок Б  малина
  4. біб В  картопля
  5. коробочка                         Г  арахіс
Д  капуста
  1. Встановіть відповідність між родинами та їх представниками:
  2. Розові А  баклажани
  3. Пасльонові                                    Б  деревій
  4. Злакові В  горобина
  5. Айстрові Г  грицики
Д  пирій
  1. Встановіть відповідність між класами та їх представниками:
  2. Головоногі А  краб
  3. Сцифоїдні   Б  дощовий черв’як
  4. Ракоподібні В  ціанея
4  Малощетинкові                              Г  планарія молочна
Д  кальмар
Практичний тур (20 балів)
  1. Чому гриби не відносять до рослин і тварин , а об’єднують в окреме царство? Відповідь обгрунтуйте та представте у вигляді таблиці, зробіть відповідні малюнки. (10 б.)
  2. Порівняйте тип Плоскі та Круглі черви. Відповідь подайте у вигляді таблиці. Назвіть ознаки пристосування червів до паразитизму? Запропонуйте правила профілактики гельмінтозів.     (10 б.)
Максимальна кількість – 68 балів.
Завдання для II етапу
Всеукраїнської олімпіади з біології (2015- 2016 н. р.)
9 клас
                                                                                                           Правильна відповідь – 1 бал
  1. Сформулюйте визначення: стробіл, флоема, целом, ендокарпій, анемогамія, ідіосома, паренхіма, ехолокація, остеоцити, агютиногени,  амілаза,  епістрофей.

Тест А                                                 Правильна відповідь – 1 бал
  1. 2У рослин яких відділів у життєвому циклі домінуючим поколінням є гаметофіт ?
А  плауноподібні;
Б  мохоподібні;
В  хвощеподібні;
Г  папоротеподібні.
  1. Позначте рослину, яка має коренеплід:
А  жоржина;
Б  картопля;
В  лілія;
Г  морква.
  1. До родини Розові належить:
А  жоржина;
Б  горобина;
В  люпин;
Г петунія.
  1. Позначте вториннопорожнинних тварин:
А  Членистоногі;
Б   Круглі черви;
В  Плоскі черви;
Г  Кільчасті черви.
  1. До ряду Китоподібні належать:
А  тюлені;
Б  дельфіни;
В  моржі;
Г  морські котики.
  1. Вкажіть комаху із повним перетворенням:
А  комар малярійний;
Б  клоп постільний;
В  тарган чорний;
Г  коник звичайний.
  1. Клітини хрящової тканини називаються:
А  остеоцити;
Б  гепатоцити;
В  хондроцити;
Г  міоцити.
  1. Виберіть твердження, що відповідає поняттю «фізіологічний розчин»:
А  0,8% розчин глюкози;
Б  0,9% розчин NaCl;
В  0,6% розчин NaCl;
Г  0,9% розчин глюкози.
  1. Розчинний білок плазми крові:
А  фібриноген;
Б  фібрин;
В  фібринолізин;
Г  трипсин.
  1. До складу скелету кисті людини не відносять:
А  п’ясток;
Б  плесно;
В  зап’ясток;
Г  фаланги пальців.

Тест Б                                                        Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Вкажіть правильні відповіді
  1. Які з перелічених пар належать до однієї родини:
А  мигдаль і арахіс;
Б  волошка хризантема ;
В  лілія і троянда;
Г  редька і капуста.
  1. Серед перелічених тварин фільтраторами є:
А  беззубка;                Д  губка;
Б  п’явка;                     Е  тюлень;
В  аурелія;
Г  ланцетник.
  1. Назвіть характерні ознаки плаунів;
А  тіло розчленоване на вузли і міжвузля;
Б  мають справжні корені;
В  переважає гаметофіт;
Г  переважає спорофіт;
Д  спорангії зібрані у соруси;
Е  спорангії утворюються на спеціальних листках – спорофілах.
  1. 4. Виберіть вірні твердження:
А  Кільчасті черви мають вторинну порожнину тіла;
Б  Круглі черви не мають порожнини тіла;
В кровоносна система у кільчиків замкнена;
Г  міксоцель – змішана порожнина тіла;
Д  кальмар належить до ракоподібних;
Е  зелені залози – органи виділення у рака.

Тест В                                                         Кожна правильна відповідь – 1 бал
  1. Встановіть відповідність між назвами плодів та рослинами, що їх мають :
1 кістянка                           А інжир
2 супліддя                           Б картопля
3 ягода                                В блекота
4 коробочка                        Г горіх
Д огірок
  1. Встановіть відповідність між назвами рядів і назвами птахів, що до них належать:
     1 Совоподібні                    А  боривітер
2 Лелекоподібні                 Б  фазан
3 Соколоподібні                 В  пугач
4 Горобцеподібні                Г  чапля
Д  жайворонок
  1. Встановіть послідовність етапів зсідання крові й утворення тромбу:
А заплітання місця кровотечі нитками фібрину;
Б  перетворення протромбіну на тромбін;
В руйнування тромбоцитів;
Г  перетворення фібриногену на фібрин.

  1. Встановіть відповідність між назвами захворювань та їх визначенням:
1  аритмія               А  зменшення кількості лейкоцитів нижче норми
2 гемофілія                Б   гостре порушення мозкового кровообігу
3 інсульт                    В   порушення зсідання крові
4 лейкопенія              Г  порушення серцевого ритму
Д  збільшення лейкоцитів понад норму

                                             Практичний тур (20 балів)
  1. Порівняйте життєвий цикл щитника чоловічого та зозулиного льону. Зробіть необхідні малюнки, позначки, схеми, пояснення. ( 10 б.)
  2. У чому ускладнення організації кільчастих червів у порівнянні з плоскими та круглими. Відповідь оформити у вигляді таблиці. (10 б.)
Максимальна кількість – 70 балів.

Завдання для II етапу
Всеукраїнської олімпіади з біології (2015- 2016 н. р.)
10 клас
                                                                                                           Правильна відповідь – 1 бал
  1. Сформулюйте визначення: спорофіт, мезокарпій, флоема, листянка, неотенія, міксоцель,  склера, гнатосома, інтерферон, мальтаза, інтроверсія, лейкопенія, ліхенологія,  денатурація, моносахариди.
Тест А                                                 Правильна відповідь – 1 бал
  1. Квітка, яка має тичинки і маточку, називається:
А  дводомною;
Б  двостатевою;
В  однодомною;
Г  одностатевою.
  1. Чоловічий гаметофіт насінних рослин – це:
А  спора;
Б  зигота;
В  пилкове зерно;
Г  насінина.
  1. У птахів відсутній орган:
А  нирки;
Б  сечовий міхур;
В  трахея;
Г  сім’яники.
  1. Представниками Гризунів є:
А  миші, щурі, білки;
Б  кажани, крилани;
В  кроти, їжаки;
Г лосі, олені.
  1. Адреналін – це гормон:
А  гіпофіза;
Б  надниркових залоз;
В  щитоподібної залози;
Г  підшлункової залози.
  1. Вкажіть, яка з перелічених клітин містить білки актин і міозин:
А  лейкоцит;
Б  остеоцит;
В  нейрон;
Г  міоцит.
  1. Магній входить до складу:
А  хлорофілу;
Б  гемоглобіну;
В  інсуліну;
Г  міозину.
  1. Хітин – це:
А  тваринний жир;
Б  компонент клітинної стінки рослин;
В  тваринний білок;
Г  компонент клітинної стінки грибів.
Тест Б                                                        Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Вкажіть правильні відповіді:
  1. До відділу Голонасінні належать:
А  тис і ялівець;                                 Г  гінкго дволопатеве і вельвічія дивна;
Б  бук і береза;                                   Д  ефедра і саговники;
В молодильник і селагінелла;          Е  кедр і модрина.
  1. У яких рослин плід ягода:
А  малина;                       Г  слива;
Б  виноград;                   Д  картопля;
В  помідор;                     Е  буряк.

  1. До типу Круглі черви не належать:
А  гострик;                    Г  беззубка;
Б  п’явка;                       Д  аскарида;
В  волосоголовець;       Е  ехінокок.
  1. Виберіть вірні твердження:
А  основна структурна одиниця нервової системи  – нефрон;
Б   жовта пляма – місце найкращого бачення у центрі сітківки;
В  ретинол –  вітамін А;
Г  склера – світлосприймальна оболонка;
Д  амілаза розщеплює білки;
Е  за добу виробляється 1,5-2 л шлункового соку;
Є  кіфоз –  вигин назад у грудному відділі;
Ж  розщеплення клітковини відбуваються у тонкому кишечнику.
  1. Встановіть послідовність етапів процесу утворення еритроцитів:
А  формування гемоглобіну всередині еритроцитів;
Б  поділ стовбурових клітин кісткового мозку, утворення еритробластів;
В  вихід еритроцитів у кров’яне русло;
Г  втрата еритробластами ядра.
  1. За допомогою цифр складіть схему великого кола кровообігу: 1- праве передсердя; 2- верхня і нижня порожнисті вени; 3- клітини тіла; 4- артерії; 5- капіляри; 6- лівий шлуночок; 7- правий шлуночок;8- ліве передсердя.
… →… →…→… →… →…→

  1. Виберіть процеси що відбуваються у певних відділах травлення, та впишіть у колонки відповідні літери:
А – утворює жовч; Б – розщеплення деяких видів жирів; В – всмоктування води; Г –  часткове розщеплення білків; Д – бере участь в обміні білків, вуглеводів, вітамінів; Е – захисна функція; Є – розщеплення целюлози.
1) Шлунок                            2) Печінка                                        3) Товстий кишечник
……….                                  ………                                                 …………

Тест В                                                         Кожна правильна відповідь – 1 бал
  1. Встановіть відповідність між залозами та гормонами, що їх виробляють:
1 гіпофіз                                  А  глюкагон
2 епіфіз                                Б  соматотропін
3 підшлункова залоза            В мелатонін
4 щитоподібна залоза            Г  адреналін
Д  тироксин

  1. Встановіть відповідність між назвами ссавців і назвами рядів, до яких вони належать:
1 морський  лев             А  китоподібні
2 афаліна                        Б    комахоїдні
3 бурозубка                    В  ластоногі
4 носоріг                         Г  парнокопитні
5 олень                           Д  гризуни
Е непарнокопитні
  1. Встановіть відповідність між класами органічних сполук та функціями, які вони виконують:
1  білки                                А  зберігають та передають спадкову інформацію
2  ліпіди                               Б  слугують ферментами
3  нуклеїнові кислоти        В  утворюють клітинну стінку
4  вуглеводи                        Г  транспортують амінокислоти до рибосом
Д  утворюють основу клітинних мембран

Практичний тур (20 балів)
  1. Білок складається з 248 амінокислот. Що має більшу молекулярну масу: білок чи ген, що його кодує?                  (10 б.)
  2. Установлено, що і-РНК має 30%  аденіну, 18% гуаніну, та 20%  урацилу. Визначте частку (у %) кожного нуклеотиду у відповідному фрагменті дволанцюгової ДНК.  (10 б.)
Максимальна кількість – 87  балів

Завдання для II етапу
Всеукраїнської олімпіади з біології (2015- 2016 н. р.)
11 клас
                                                                                                                         Правильна відповідь – 1 бал.
  1. Сформулюйте визначення:  спорангій, альгологія, соруси, міцелій,  неотенія, партеногенез,  мезоглея, екстраверсія, тироксин, тахікардія, ретинол, пепсин, генотип,  мінливість,  мірмекогамія.

Тест А                                                                Правильна відповідь – 1 бал.
  1. Позначте, які з наведених груп рослин відносять до нижчих:
А  водорості
Б  папороті;
В мохи;
Г гриби.
  1. Рослинам родини Складноцвіті властиве суцвіття:
А  зонтик;
Б  кошик;
В  китиця;
Г  колос.
  1. Саламандри та тритони належать до:
А амфібій;
Б  рептилій;
В  ссавців;
Г  риб.
  1. Вкажіть найдавніший метод біологічних досліджень:
А експериментальний;
Б порівняльно-описовий;
В  статистичний;
Г  моделювання.
  1. Фоторецептори ока розташовані у:
       А  у кришталику;
Б  склистому тілі;
В  склері;
Г  сітківці.
  1. Позначте хімічний зв’язок, за допомогою якого амінокислотні залишки з’єднані в молекулу білка:
        А пептидний;
Б  водневий;
В  іонний;
Г дисульфідний.
  1. До складу білка входить 800 амінокислот. Визначте довжину гена, який кодує синтез білка.
А) 408 нм;   Б)  816 нм;  В)  1632 нм.

Тест Б                                                         Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Вкажіть правильні відповіді:
  1. До багатоклітинних зелених водоростей відносяться:
А хлорела;                Г  улотрикс;
Б спірогіра;               Д  фукус;
В  ульва;                    Е  ламінарія.
  1. Супліддя утворюють:
А  слива ;                    Г  мигдаль;
Б інжир;                     Д  шовковиця;
В  буряк;                     Е  ананас.
  1. Серед перелічених тварин фільтраторами є:
А  інфузорії;                Г  краб;
Б  губки;                       Д  ланцетник;
В  беззубки;                Е кит.



4.Вкажіть вірні твердження:
А діастола – скорочення серця;
Б апендикс – черевоподібний відросток сліпої кишки;
В  жовч утворюється в жовчному міхурі;
Г  холера спричинюється вірусом.
Д  родопсин- пігмент фіолетового кольору в колбочках;
Е  лейкоцитоз – збільшення лейкоцитів понад норму.
  1. Яку групу крові може мати дитина, народжена від батьків з групою крові АВ (ІV) ?
А)  0 (І);   Б) 0 (І), А (ІІ);   В) 0 (І), АВ ( ІV);   Г) А (ІІ), В (ІІІ), АВ (ІV).
  1. Яких дітей слід чекати в шлюбі чоловіка-гемофіліка з жінкою, яка є носієм гемофілії?
А) здорові діти 50 %;  Б)  здорові діти 25 %;  В) хворі діти 100% ;   Г) хворі діти 50%
  1. Впишіть номери тверджень у відповідний рядок:
а) аскарида людська – …
б) дощовий черв’як – …
в) бичачий ціп’як – …
  1. Має первинну порожнину тіла.
  2. Порожнина тіла відсутня.
  3. Має вторинну порожнину тіла.
  4. Не мають дихальної і кровоносної систем.
  5. Остаточний хазяїн – людина.
  6. У покривах тіла багато залоз, що виділяють слиз.
  7. Органи виділення – метанефридії.
  8. Роздільностатевий організм.
  9. 9. Гермафродит.
  10. Спричиняє аскаридоз.

Тест В                                                                                    Кожна правильна відповідь – 1 бал.
  1. Встановіть відповідність між рядами ссавців та їх представниками:
А Комахоїдні                 1 бобер
Б Гризуни                       2 кріт
В Ласторногі                  3 олень
Г  Китоподібні               4 зебра
Д Непарнокопитні         5 дельфін
6 тюлень
  1. Встановіть відповідність між назвою рослини та назвою відділу, до якого вона належить:
   1 ламінарія                       А Папоротеподібні
2 сфагнум                         Б Бурі водорості
3  орляк                             В Голонасінні
4  вельвічія дивна             Г Мохоподібні
5 шпинат                           Д  Плауноподібні
Е  Покритонасінні
  1. Визначте послідовність елементів слухової сенсорної системи:
А  молоточок, коваделко,стремінце;
Б кістковий лабіринт;
В барабанна перетинка;
Г  перетинка овального вікна;
Д слухова зона кори великого мозку;
Е зовнішній слуховий прохід;
Є слуховий нерв.
   Практичний тур (20 балів)
  1. В одній сім’ ї в карооких батьків є четверо дітей. Двоє голубооких мають I та II групи крові, двоє карооких –  II та III. Визначіть вірогідність народження наступної дитини кароокою з I групою крові.  ( 10 балів)
  2. У процесі фотосинтезу рослина поглинула 2 м³ СО Визначте, який об’єм О2 виділився при цьому і яка маса глюкози синтезувалась.(умови нормальні) ( 10 балів)

Максимальна кількість – 88 балів.

Всеукраїнська біологічна олімпіада
2013 рік

ІІІ етап

Комплект завдань складався з завдань закритого типу ("тестів") груп "А", "Б" і "В" подібно до ІV етапу ВБО, та теоретичних завдань експериментальної направленості.
Термін проведення олімпіади був 26 січня. Деякі області проводили додаткові практичні тури.
Відомості з результатами всеукраїнського тестування
Завдання олімпіади:теоретичні завдання:
тестові завдання для 8 класу
тестові завдання для 9 класу
тестові завдання для 10 класу
тестові завдання для 11 класу
експериментальні задачі:
8 клас, робота 1: "Визначення комах за допомогою визначної картки" - завдання
8 клас, робота 1, бланк для відповіді
8 клас, робота 2: "Визначення едафічної (ґрунтової) приуроченості рослин" - завдання
8 клас, робота 2, бланк для відповіді
9 клас, робота 1: "Внутрішня і зовнішня будова п’явки" - завдання
9 клас, робота 1, бланк для відповіді
9 клас, робота 2: "Визначення життєвих циклів рослин" - завдання
9 клас, робота 2, ілюстрації
9 клас, робота 2, бланк для відповіді
10 клас, робота 1: "Аналіз властивостей олігопептидів на основі їхньої первинної амінокислотної послідовності" - завдання
10 клас, робота 1, бланк для відповіді
10 клас, робота 2: "Кількісний аналіз електроміограми (ЕМГ)" - завдання
10 клас, робота 2, ілюстрації
10 клас, робота 2, бланк для відповіді
11 клас, робота 1: "Вірусні вектори" - завдання
11 клас, робота 1, бланк для відповіді
11 клас, робота 2: "Вакцинація" - завдання
11 клас, робота 2, бланк для відповіді

Відповіді на завдання:
тести для 8 класу
тести для 9 класу
тести для 10 класу
тести для 11 класу
експериментальні задачі:
8 клас, робота 1
8 клас, робота 2
9 клас, робота 1
9 клас, робота 2
10 клас, робота 1
10 клас, робота 2
11 клас, робота 1
11 клас, робота 2

Немає коментарів:

Дописати коментар