На конкурс "Творчі сходинки педагогів Волині"
Ігри із золології
Вступ
Перевірити і доповнити свої знання
із зоології можна за допомогою ігор. До
таких ігор належать Розгадувати їх можна самостійно або з товаришами. Щоб
знайти правильну відповідь на запитання,
можна скористатися довідковою або науково-популярною літературою.
Що таке кросворд? Слово «кросворд» англійського
походження. Це гра на розгадування
слів.
«Чайнворд» - також слово англійського походження. В перекладі
воно означає «ланцюг слів».
Кросвордами називаються задачі або загадки,
для розв’язування яких потрібні
кмітливість і, безумовно, відповідні знання. У запропонованих головоломках
подано спільні букви для багатьох слів. Вони стоять на початку, в кінці або
всередині слів. До цих букв потрібно підібрати слова заданих значень.
Явища і предмети, які нас оточують, можна
зашифрувати в загадках, точно й
лаконічно відбивши головні їхні
ознаки. Потрібно лише вдуматись у ці
ознаки і на основі їх назвати предмет
або явище.
Посібник
пропонує учням 7 класу для самостійної або колективної
роботи кросворди, чайнворди, загадки щоб
вони змогли перевірити і доповнити
свої знання із зоології.
Завдання посібника можна
використати для проведення дидактичних
ігор, ігрових моментів на уроках,
для домашніх завдань з метою підтримання інтересу до вивчення зоології, стимулювання роботи із додатковою
та довідковою літературою.
Кросворд
«Червона
книга України. Ссавці»
1
|
Ч
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
е
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
р
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4в
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
о
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
н
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7
|
а
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8
|
к
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9
|
н
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10
|
и
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11
|
г
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12
|
а
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13
|
У
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14
|
к
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15
|
р
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
а
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17ї
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18
|
н
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19
|
и
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20
|
с
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21
|
с
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22
|
а
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23
|
в
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24
|
ц
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25
|
і
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Кажан, живе у
широколистяних і мішаних лісах у дуплах дерев.
2. Хутрова тварина з родини кунячих. Живе в
норах.
3. Маленький звір з роду
землерийкових. Довжина хвоста майже дорівнює довжині тіла.
4. Напівводяна комахоїдна
тварина. На лапах є перетинки. Хвіст сплюснутий з боків.
5. Кажан, який має широкі
вушні раковини.
6. Кажан, живе біля водойм.
7. Тварина з роду
землерийкових, що веде напівводяний спосіб життя.
8. Невеликий гризун, тіло
валькувате. Веде підземний спосіб життя, риє землю за допомогою різців.
9. Кажан, на морді якого є
шкірні утвори складової форми.
10. Осілий кажан, має довгі
вуха, живе у західних областях України.
11.
Кажан з гострими і довгими крилами.
12.Темний, майже чорний
тюлень з білим черевом.
13. Парнокопитна тварина з
густим волосяним покривом у передній частині тіла. Розводять у заплідниках,
зустрічаються також на волі.
14. Дуже рідкісний невеликий
кажан. На Україні трапляється тільки в Закарпатській області.
15. Невелика комахоїдна
тварина, живе у горах Криму.
16. Невеликий сліпак.
Забарвлення темне.
17. Невеликий комахоїдний
звірок, вуха довші половини голови. Голки тільки на спині, боків не закривають.
18. Невеликий кажан,
забарвлення світле. На морді є шкірні утвори складної форми.
3
19. Середній за розміром
кажан з досить довгими вухами. Кожна волосина його має триколірне забарвлення.
20. Хижак, кігті якого
повністю втягуються. Предок свійського кота.
21. Невеликий гризун, хвіст
густо опущений, веде нічний спосіб життя, живе в дуплі на дереві. На зиму
впадає у сплячку.
22. Невеликий тушканчик.
Задні кінцівки з трьома пальцями. На хвості невелика темна китиця.
23. Велика довга полівка.
Забарвлення світле.
24. Великий кажан. Хутро
густе, високе. Зустрічається переважно в лісовій зоні України.
25. Невеликий гризун, тіло
валькувате, веде підземний спосіб життя, риє грунт різцями.
«Екологія тварин»
8
|
|||||||||||||
1
|
4
|
10
|
|||||||||||
9
|
13
|
||||||||||||
2
|
6
|
14
|
|||||||||||
3
|
5
|
7
|
11
|
12
|
|||||||||
е
|
к
|
о
|
л
|
о
|
г
|
і
|
я
|
т
|
в
|
а
|
р
|
и
|
н
|
1. Сукупність тварин, які
спільно живуть у певних умовах.
2. Територія, в межах якої
тимчасово перебувають під охороною певні види тварин і рослин.
3. Площа, на якій вирощують
сільськогосподарські культури.
4. Наука про сезонні явища в
природі і строки їх настання.
5. Безбарвна прозора рідина,
яка наповнює моря, озера, річки.
6. Система наук, що вивчають
природні умови й виробничі територіальні комплекси та їхні складові частини.
7. Територія, яка зайнята
густою, дерев’янистою рослинністю.
8. Сукупність особин
схрещування певного виду організмів, які здатні до вільного схрещування і
населяють певну територію.
9. Певний порядок, оснований
на правильному розміщенні і взаємозв’язку.
10. Територія, на якій
тимчасово охороняється тваринний і рослинний світ, а також корисні копалини.
11. Сукупність тварин, що
історично склалася і населяє певну
територію.
12. Область поширення видів
тварин, рослин.
13. Певна частина земної
поверхні, визначена межами.
14. Сукупність організмів,
які населяють дно водойм.
«Тварини -
по діагоналі»
1 Т
|
||||||
2
|
в
|
|||||
3
|
а
|
|||||
4
|
р
|
|||||
5
|
и
|
|||||
6
|
н
|
|||||
7
|
и
|
1. Самець бджіл.
2. Кліщ, який викликає
коросту.
3. Клас хребетних, який
включає черепах, ящірок, змій тощо.
4. Цінна
промислова риба з родини осетрових.
5. Морський промисловий
істинний молюск, який дає двостулкову черепашку.
6. Представник найпростіших
одноклітинних організмів.
7. Ряд найбільш
високоорганізованих ссавців.
« У - в
центрі»
1
|
У
|
|||||||
2
|
||||||||
3
|
||||||||
4
|
||||||||
5
|
||||||||
6
|
||||||||
7
|
||||||||
1.
Неотруйна змія.
2. Передній у тварин або верхній у людини відділ тіла.
3. Складова частина рослинної або тваринної клітини.
4. Водяний жук.
5. Виріст, за допомогою якого пересувається евглена зелена.
6. Прісноводна хижа риба зеленуватого кольору з поперечними
чорними смугами.
7. Твердокрила комаха.
« Р- в
центрі»
1
|
р
|
|||||||
2
|
||||||||
3
|
||||||||
4
|
||||||||
5
|
||||||||
6
|
||||||||
7
|
||||||||
1. Час, з якого запроваджується літочислення.
2. Важливий об’єкт
ставкового рибництва. Виведено породи з різноманітною будовою лускового
покриву.
3. Кліщ, який паразитує на
шкірі ссавців, в тому числі і в шкірі людини.
5. Промислова риба з родини
осетрових.
6. Хижа тварина з родини
кунячих, яка має цінне хутро. Розводять у звірорадгоспах.
7. Великий довгохвостий
американський папуга.
9
«О
- друга, а - четверта»
1
|
о
|
а
|
|||
2
|
о
|
а
|
|||
3
|
о
|
а
|
|||
4
|
о
|
а
|
|||
5
|
о
|
а
|
|||
6
|
о
|
а
|
|||
7
|
о
|
а
|
1. Маля кобили.
2. Безкрила комаха - зовнішній
паразит ссавців. Переносить збудників висипного і поворотного тифів та інші
небезпечні хвороби.
3. Нічний хижий птах.
4. Морська
кишковопорожнинна тварина, яка живе колоніями.
5. Комаха - переносник збудника
малярії.
6. Свійська хижа тварина.
7.Членистонога тварина з
трьома парами кінцівок.
10
« О- в
центрі»
1
|
О
|
|||||||||
2
|
||||||||||
3
|
||||||||||
4
|
||||||||||
5
|
||||||||||
6
|
||||||||||
7
|
||||||||||
8
|
||||||||||
9
|
||||||||||
10
|
1. Велика прісноводна риба з
вусами.
2. Нижня частина кінцівки
наземних хребетних.
3. Маленький співучий
перелітній птах, самець якого чудово співає.
4. Інша назва археоптерикса.
5. Одноклітинні тваринні
організми.
6. Відтворення тваринами
собі подібних.
7. Представник ящірок.
8. Дуже великий травоїдний
звір з родини непарнокопитних з одним або двома рогами на голові.
9. Безкрила кровоносна
комаха із сплюснутим з боків тілом.
10 . Передній відділ травного тракту, який переходить у
глотку.
11
« И- в
центрі»
1
|
И
|
|||||
2
|
||||||
3
|
||||||
4
|
||||||
5
|
||||||
6
|
1.
Прісноводна риба з родини коропових. Живиться молюсками та іншими
безхребетними. Об’єкт промислу і розведення.
2. Нежуйна свійська тварина
з ряду парнокопитних.
3. Морська яскраво
забарвлена тварина типу кишковопорожнинних, має віночок щупалець.
4. Стадія розвитку деяких
тварин.
5. Органи літання тварин.
6. Невеликий птах з родини
совиних. «Вушок» з пер немає.
12
« Р - на
кінці»
1
|
р
|
||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
|||||
5
|
|||||
6
|
|||||
7
|
|||||
1.Вимерлий дикий бик. Предок великої рогатої худоби.
2. Інша назва ссавця.
3. Двокрила кровосисна комаха, переносник збудника малярії.
4. Невеликий
лісовий птах, самці якого мають червоні груди. Узимку кочує.
5. Великий гризун, має цінне хутро, веде напівводяний
спосіб життя.
6. Хижий хутровий звір з родини кунячих. Корисна тварина,
регулює чисельність гризунів.
7. Інша назва пацюка.
Загадки
1. Очі на рогах, а дім на спині.
2. Хто на собі свій будинок
носить?
3. У кого вуса довші ніг?
4. Хто тче без верстата і
рук?
5. Лежить-пищить, сяде - мовчить.
6. Чорне тіло, чорний вус,
ніби справжній сажотрус.
7. В якої риби очі з одного
боку?
8. Яка риба носить назву
курортного міста Південного берегу Криму?
9. Яка риба носить назву
далекої східної річки?
10. Сторожем не служить, а
всіх рано будить.
11. Які ключі до неба
добираються?
12. Дивний ключ в небі лине,
не залізний, а пташиний. Цим ключем в осінній млі відлітають…
13. Хату на хаті має, жабам рахунок знає.
14. У мене є великий хист, я
співаю як артист. Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди.
15. Швидко скрізь цей птах
літає, безліч мошок поїдає. За вікном
гніздо будує, тільки в нас він не зимує.
16. У садочку, понад тином,
я зробив йому хатину, він навколо обдививсь, засміявсь і оселивсь.
17. Вірно людям я служу, їм дерева сторожу, дзьоб міцний і гострий маю,
шкідників ним добуваю.
18. Уночі гуляє, а вдень
спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.
19. Вдень сліпа, а вночі зряча, мишей ловить, а не кіт.
20. В день мовчить, а вночі кричить.
21. Одяг багатий, сам
сліпуватий, живе без віконця, не бачить сонця.
22. Котиться клубочок, зовсім без ниточок, замість голочок
триста голочок.
23. Хоч не шию я ніколи, а голок в мене до волі.
Відповіді
Червона книга України.
Ссавці
1. Вечерниця мала.2. Тхір
степовий.3.Бурозубка альпійська.4. Вихухіль звичайний. 5. Широковух
звичайний.6. Нічниця ставкова.7. Кутова мала.8. Сліпак буковинський.9. Підковоніг
великий.10. Нічниця Бернштейна. 11.Довгокрил звичайний.12. Тюлень - монах.13.
Зубр.14. Нічниця Іконнікова. 15.Сенкусетр руський.16. Сліпак білозубий.17. Їжак
вухатий.18. Підковоніс малий.19. Нічниця триколірна.20. Кіт лісовий.21. Соня
садова. 22.Емуранчик.23. Снігова полівка.24. Вечірниця велетенська.25. Сліпак піщаний.
Екологія тварин
1.Зооценоз. 2.Заказник. 3.Поле.
4. Фенологія. 5.Вода. 6.Географія. 7. Ліс.
8.Популяція. 9. Система. 10.
Заповідник. 11. Фауна.
12. Ареал. 13.Територія. 14. Бентос.
Тварини - по
діагоналі
1. Трутень.2. Сербки.3.
Плазуни.4. Севрюга.5. Устриця.6. Евглена.7. Примати.
У - в центрі
1. Вуж.2. Груди.3.
Вакуоля.4. Плавунець.5. Джгутик.6. Окунь.7. Жук.
Р- в центрі
1. Ера.2.
Короп.3.Свербун.4.Діафрагма.5. Норка.6. Ера.
О - друга, а - четверта
1. Лоша.2. Воша.3. Сова.4.
Корал.5. Комар.6. Собака.
7. Комаха.
О- в центрі
1. Сом.2. Стопа.3.
Соловей.4. Первоптах.5. Найпростіші. 6. Розмноження. 7.Жовтобрюх. 8. Носоріг. 9. Блоха.10. Рот
И- в центрі
1. Лин.2. Свиня.3.
Актинія.4. Личинка.5. Крила.6. Сич.
Р - на кінці
1. Тур.2. Звір.3. Комар.4.
Снігур.5. Бобер.6. Тхір.7. Щур.
Загадки
1. Слимак.2. Слимак. 3. У рака, у таргана. 4. Павук.5. Комар. 6. Жук.7. У камбали.8.
Судак.9. Амур.10. Півень.11. Журавлині.
12. Журавлі. 13. Лелека. 14.Соловей. 15. Ластівка.16. Шпак. 17. Дятел. 18. Сова. 19. Сова.
20. Сова. 21. Кріт. 22. Їжак.
23. Їжак.
Відділ
освіти Любешівської РДА
Районний
методичний кабінет
Загальноосвітня
школа І-ІІІ ст. с. Люб’язь
На
конкурс «Мій голос віддаю
на захист природи»
Позакласний захід на на тему:
«Перехід
України до збалансованого сталого розвитку»
Вчитель
Масюк М.С.
2017
Щастя –
це бути з природою,
бачити її , розмовляти з нею.
Лев
Толстой
Тема: перехід України до
збалансованого ( сталого ) розвитку.
Мета: формувати в учнів бережне
відношення до навколишнього середовища;
формувати
активну життєву позицію;розширяти і поглиблювати знання старшокласників з питань
екології;формувати профорієнтаційні інтереси.
Обладнання: комплект таблиць по
охороні природи, картки українських краєвидів, рідкісні рослини та тварини
Верхньої Прип’яті.
Ведучий. Вступне слово.
Дві проблеми хвилюють людство:
збереження миру і навколишнього середовища.
Здається, сьогодні
уже ніхто не хоче воювати. Але ось тим, як зберегти нашу Голубу
Планету від
екологічних бід, задумується сьогодні кожний її житель.
Щоб зберегти навколишнє середовище,
потрібно перейти на нові технології. Технологія взагалі визначає подальшу
еволюцію людства. Кризи – енергетична, білкова,
екологічна –
визвані не збідненням земних надр, а тим, що нині існуюча технологія
вичерпала свої
сили, можливості. Тільки на нафті, вугіллі, газі людство в 10 млрд. може
проіснувати 150
років, якщо добавити ядерні джерела – 1500 років. Запаси сонячної енергії
практично невичерпані.
Якщо порівняти глибини залягання
корисних копалин найбільш поширених видів,
то освоєна зона
складає малу дозу того, що ще потрібно освоїти.
Планета Земля: І сьогодні ми
зібралися, щоб обговорити питання екологічного стану нашої планети, подумати,
що ми можемо зробити, щоб зберегти її для наших дітей і внуків.
Хімік: 40 років тому в мілке Балтійське море скинули
цементні контейнери, які містять 7 тис.т. миш′яку. А отрути в них у 3 рази
більше, ніж потрібно для отруєння всього населення Землі. Аналіз снігового
покриву Антарктиди показав, що на поверхні цього досить віддаленого від
розвинутих країн материка осіло 2300т. пестицидів.Щорічно розкида-ється на поля
90 млн. т. ядовитих хімікатів, випускається в атмосферу більше 200млн.т. окису
вуглецю, 146 млн. т. від енергетичних
установок. За рік промислові підприємства викидають більше 30 млрд. м неочищених вод, 25 млн. т. пилу, 70 млн. т.
неочищених ядовитих газів.
Санітарний лікар. Міністерство
охорони здоров′я провели дослідження
впливу пестицидів на здоров′я людини. Результати вражаючі: ніяких кордонів
пестициди (як і радіація ) не
визнають. Навіть
при контакті з малими дозами помітно їх негативний вплив. Пестициди
порушують імунну
систему, організм стає мало захищеним від самих різних захворювань.
Ведучий. Коли ж взагалі виникла
проблема екології?
Історик. Перші спогади про
охорону природи знаходять ще до нової ери. В Індії в 111столітті до нашої ери
імператор Антон заборонив вбивати звірів молодших 6 місяців.
Першими в Росії
посприяв охороні річок і лісів Петро 1.
О.С.Пушкін в „Історії Петра “
відмітив указ про
штрафи за самовільну рубку лісу. Штраф немалий:за дуб – 15, за друге
дерево – 10 руб (
корова тоді коштувала 80 коп.). Крім штрафу на порубщика чекали батіг, рвпні
ніздрі та ін. Не було забуто і про заохочення: знайшовшому матовий ліс казна платила 2 рублі нагородних. Значить, потрібно
було знайти 5 лісів, щоб повернути збитки за 1 зрубане дерево. В 1703р. він
видав указ про охорону лісів і річок.
Географ. Зони екологічного
ризику. Ще вчора ми про них нічого не підозрювали. Сьогодні – знаємо. А
значить, маємо можливість з ними боротися.
Екологічні біди не знають меж. Незалежно
від ідеологічних і релігійних переконань всі ми – громадяни забрудненої
планети. І волею-неволею вступили в стан війни з природою. Характерно, ніхто із
нас цієї війни не оголошував.
Фабричні труби символізували
прогрес і ми не бачили, які ядовиті речовини сховалися в цьому домі.
Підприємства і домашні господарства зливали і воду відходи, а ми не думали про
те, куди вони щезають. Пестициди і гори мінеральних добрив висипались на поля в ім′я збільшення врожаю і ми в цьому
не бачили підриву не лише нашого здоров′я, але й здоров′я майбутніх поколінь.
Не знання не може бути виправданням.
Усвідомлення екологічної загрози існування людства – одна із основ нового
політичного мислення, яким повинен проникнути кожен.
Ведучий. І так, що ж нам
загрожує?
Біолог. Вчені встановили, якщо в
1л міститься 0,1 мг нафтопродуктів, то риба неїстівна. Тому в рибогосподарських
водоймах нафти повинно бути не більше 0,05 мл/л, а в водоймах життєвого
водопостачання, концентрація нафти допускається 0,3мл/л. Нафта, яка розлилася
на поверхні моря, знищує в ньому все живе.
Канцерогенні речовини, які знаходяться в
нафтопродуктах, накопичуються їстівними молюсками. Час від часу світ взнає про
величезні морські катастрофи. Але якщо не буде життя в океані, не може бути
його і на суші: 40 на земній кулі виробляє планктон океану і тільки 60 зелень
суші. 70 млн. т. риби дають людству в рік моря і океани .
Ведучий. Нове екологічне
мислення – це хлопчик століття, який побачивши поблизу людей, виловлює плями своєю сорочкою.
Тільки таке пізнання природи може спасти
нас, реставрувати синє небо, земні луги і ліси, вернути забути свіжість трави.
А чи чисте повітря?
Економіст. ( Задача ) Котельня
спалює 2 т. вугілля за добу. Складу
вугілля 83% С, 5% Н, 35% S, 5% H2O, 2,5% негорючих
сумішей. Яка повинна бути площа лісу, щоб поповнити втрачу О2 витрачену при
спалюванні, якщо 1га лісу дає за добу 10 кг О2 .
В 2 т. кам’яного вугілля 1680 кг С , 100
кг H2 і 70 кг S.
а) С+О2 = СО2
12 кг – 32 кг
1680кг – х
х = 4480 кг (О2)
б) 2Н2 +О2 = 2H2О
4 кг – 32 кг
100 кг – х
х = 800 кг (О2)
в) S+O2=SO2
32 кг – 32 кг
70 кг – х
х = 70 кг (О2)
г)
4480кг+800кг+70кг=5350 кг.
Значить, потрібно
для цього 535 га
лісу.
Ведучий. Найбільше від людей
постраждали брати наші менші, внаслідок безпечного їх зниження. Згадайте їх.
Тих, яких вже ніколи не побачимо ні ми, ні наші нащадки. А які види тварин
знаходяться під загрозою знищення? Для збереження рослин і тварин створюються
спеціальні місця – заповідники. Їх багато на землі!
Еколог.Національний природний
парк "Прип’ять-Стохід" створений відповідно до Указу Президента
України від 13.08.2007 № 699/2007. Він знаходиться на півночі Волинської
області у Любешівському районі. Загальна площа парку становить 39315,5га, в
тому числі 5961,93 га земель, що надаються йому в постійне користування, та 33353,57 га земель, що
включаються до його складу без вилучення у землекористувачів (Любешівська
районна державна адміністрація, Державне підприємство „Любешівське
лісомисливське господарство”, Любешівське міжгосподарське спеціалізоване
лісогосподарське підприємство) і на яких здійснюватиметься традиційна
господарська діяльність з додержанням загальних вимог щодо охорони
навколишнього природного середовища.
На території Парку відповідно до природоохоронного законодавства виділяються такі зони:
- заповідна зона;
- зона регульованої рекреації;
- зона стаціонарної рекреації;
- господарська зона.
Для кожної зони з урахуванням її наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об’єктів, встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та рекреаційного використання.
Основними завданнями Парку є:
- збереження та охорона цінних природних комплексів та об’єктів, насамперед водно-болотних угідь, які мають статус Рамсарських, підтримання та забезпечення екологічної рівноваги в регіоні;
- проведення науково-дослідної роботи по вивченню природних комплексів та їх змін в умовах рекреаційного використання, розробка наукових рекомендацій з питань охорони навколишнього природного середовища та ефективного використання природних ресурсів;
- створення умов для організованого туризму, екскурсій, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах з додержанням встановленого режиму охорони його природних комплексів та об’єктів;
- відродження місцевих традицій природокористування, розвиток занедбаних видів господарства – полювання, бджільництва, рибальства, розведення хутрових диких тварин та ін.;
- відновлення осередків місцевих художніх промислів - лозоплетіння, ткацтва, народного малярства та інших видів народної творчості тощо;
- проведення екологічної освітньо-виховної роботи тощо.
Територія парку представляє один з найунікальніших природних
комплексів, як в Україні, так і у Східній Європі. Цей край лісів, боліт і озер
уособлює в собі головні риси різноманітної та багатої природи Полісся у його
західній частині. Чудесні краєвиди відкриваються поблизу озер: Люб'язь та
Скорінь. Проте, найбільш унікальні та неповторні краєвиди спостерігаються
вздовж річок Прип'ять і Стохід. Остання має дуже влучну назву, що характеризує
її повністю "річка сто ходів". Характерною особливістю цих річок є
наявність десятків рукавів, русел, затонів, стариць, серед яких безліч
заболочених та піщаних островів. Територія парку є місцем масових сезонних
міграцій птахів (120-150 тисяч особин). Частина території відноситься до
водно-болотних угідь міжнародного значення.
Ботанік. На території ландшафтного
парку, серед лісів, боліт та лук, зростають більше ніж 550 видів вищих рослин, серед
них 21 видів, що занесені до Червоної книги України:
щитолисник звичайний, який ще донедавна вважався взагалі зниклим з території
України, альдрованда пухирчаста, сальвінія плаваюча, пальчатокорінники
м'ясочервоний, травневий та плямистий, плаун річний, баранець звичайний, лілія
лісова, булатка довголиста, зозулині черевички справжні, коручки темночервона,
болотна та чемерниковидна, гніздівка звичайна, любка зеленоквіткова, любка
дволиста, осока затінкова, верба Старке, береза низька, рястка Буше та береза
низька; та близько 20 видів занесено до списку регіонально рідкісних
Зоолог. Цікавий та багатий тут тваринний світ, що
налічує 255 видів хребетних, серед яких найбільш чисельними є птахи - близько
186 видів. Проте, найбільшу цінність ландшафтного парку складають рідкісні види фауни, занесені
до Червоної книги України:
ропуха очеретяна, лелека чорний, гоголь, скопа, лунь польовий, шуліка рудий, змієїд, орел-карлик, підорлик малий, беркут, орлан-білохвіст, глушець, журавель сірий, деркач, кулик-сорока, красуня-діва, махаон, мінога українська, вусач
мускусний, каптурниця пишна, казарка червоновола, крячок каспійський, пугач,
сорокопуд сірий, очеретянка прудка,
горностай, норка європейська, борсук,
видра річкова, а також 8 видів,
занесених до Європейського Червоного списку тварин, що знаходяться під загрозою
зникнення у світовому масштабі - казарка червоновола, шуліка рудий, орлан-білохвіст,
деркач, очеретянка прудка, вовк соня горішкова та видра річкова і 2 види,
занесені до Червоної книги Міжнародного Союзу Охорони Природи - ропуха очеретяна та орлан-білохвіст. Багато видів мають
трошки менший природоохоронний статус. Так зокрема 220 видів віднесено до Бернської конвенції, 27 видів віднесено до
Вашінгтонської конвенції, 49 - до Угоди про збереження афро-євразійських
мігруючих водно-болотяних птахів та 1 вид до Угоди про збереження
кажанів в Європі.
Турист. Дана територія має дуже великий потенціал для розвитку туризму.
Зокрема, через територію парку постійно проходять сплави на байдарках,
екскурсії на моточовнах, перспективними є кінні прогулянки, велосипедні,
пішохідні туристичні походи. Адміністрацією парку розроблені проекти
туристичних маршрутів. Є господарі, які займаються сільським зеленим туризмом.
При парку діє рекреаційний пункт. Дана територія також активно використовується
для таких видів відпочинку як любительська і та спортивна риболовля, збирання
грибів, ягід.
Історик. Регіональний
ландшафтний парк багатий також на історико-культурну спадщину. Згідно
археологічних знахідок перші поселення людини появились тут 20 тисяч років тому
– епоху пізнього кам'яного віку. Знаходили також поселення епохи мезоліту,
мідно-кам'яного віку, бронзи, заліза. Через цю територію в давні часи проходив
водний торговий шлях “із варяг у греки”. Найбільш вагомими історико-культурними
спорудами, які збереглися до нашого часу, на території РЛП
"Прип'ять-Стохід" є ворота садиби-замку (ХVІІІ), які були побудовані
в стилі барокко, колегія піярів у якій навчалися багато видатних людей серед
яких найвиразнішою постаттю є польський національний герой Тадеуш Костюшко, та
кляштор і костел капуцинів.
Еколог. Перебуваючи у природі –
не завдай шкоди тваринам і рослинам. Ти прийшов до них в дім, той поводь себе
як вихований гість.
Ведучий. Як бачимо, екологічна
криза сьогодні – це вже біда на якого не будь одного регіону країни,
континенту. Проблема виживання наступних поколінь все стійкіше володіє розумом
і серцем громадян Землі.
Ми звертаємося до вас, чиї гарячі серця і знання
допоможуть запалити іскру тривоги, за майбутнє Землі, за
долю поколінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар